Прочетен: 7682 Коментари: 7 Гласове:
Последна промяна: 26.03.2012 22:57
„Deep Purple“ – концерт за група и
оркестър.
Още през 1969 година „Пърпъл“ изнасят неповторим по своя характер премиерен класически концерт в „симфоничен поп стил” в „Royal Albert Hall”, London. В сравнение с «малката симфония» „April“, записана през юни, 1969-та в третия албум на групата с едноименното заглавие „Deep Purple“, „Concerto for Group and Orchestra“ e едно гениално съвършено класическо музикално произведение, в което симфония и рок се преплитат умело или се противопоставят майсторски в оригинална музикална антитеза. Това е изцяло композиция на Jon Lord. Текстът на лирическия канон е написан от Gillan. Другите членове са: Ritchie Blackmore – guitar, Jan Paice – drums, Roger Glover – bass. Премиерата на концерта, в съпровод с „Royal Philharmonic Orchestra” с диригент Malcolm Arnold, се състои на 24 септември 1969 година, а албумът е реализиран официално през декември, 1969-та. Програмата на концерта съдържа:
- Simphony number 6, оp. 95 by Malcolm Arnold („The Royal Philharmonic Orchestra“):
1. First Movement „Energico“
2. Second Movement „Lento“
3. 3-rd Movement „Con Fuoco“
- „Hush“(„Deep Purple“
- „Ring That Neck“(„Deep Purple“)
- „Child in Time“(„Deep Purple“)
- “Concerto for group and orchestra” by Jon Lord (“Deep Purple” & “Royal Philharmonic Orchestra”)
1. First Movement “Moderato-Allegro”
2. Second Movement “Andante”
3. Third Movement “Vivace Presto”
На 25 и 26-ти септември, 1999 година, трийсет години по-късно, „Deep Purple“ изнасят отново исторически юбилеен милениум-концерт пред многобройна публика в „Royal Albert Hall“, London. Новият аранжимент е на Marco de Goreij. Съпровожда „London Symphony Orchestra“ с диригент Paul Mann. „Deep Purple“ излиза в почти същия състав, като на мястото на напусналия през 1993-та година Ritchie Blackmore, участва китаристът Steve Morse, член на групата от 1994 година.
Jon Lord преработва спектакъла и го обогатява не само с нови музикални структури и инструментални партии, но го разширява със съвършено нови композиции. В него участват различни музиканти, между които гостите вокалисти Miller Anderson, Sam Brown и Ronnie James Dio, хора от групата на Steve Morse – Dave LaRue - бас и Rod Morgenstein – барабани, както членовете на „The Kink Horns“: Simon Clarke – флейта и саксофони, Roddy Lorimer – тромпет и хорна, Tim Sanders – саксофони.
Първата ( I ) основна обособена част на спектакъла се състои от отделни композиции. Интродукцията „Four Scottish Dances“ е композиция на Malcolm Arnold, изпълнена от “London symphony orchestra”. „Pictured Whitin“ е втората композиция. Автори са Jon Lord и Miller Anderson. Това е лирична балада, в която осовна част заемат акомпаниментът на пианото, изпълнен от Лорд и прекрасният плътен, топъл глас на Андерсън. Песента притежава нежно, но драматично звучене, текстът има дълбок филосовски смисъл, поетиката му е образна и съвършена.
http://www.youtube.com/watch?v=P5MnDopjypY
„Pictured Whitin“
Следващата балада „Wait a While“ е в подобен лиричен стил. Тя е изпълнена от превъзходната певица Sam Brown, взимала участие в някои от песните на Sade, „Small Faces“, „Spandau Ballet“, „Barclay James Harvest“ и в концерти на „Pink Floyd“ и David Gilmour. Автор и изпълнител на клавирните партии е Джон Лорд. http://www.youtube.com/watch?v=6h8apAal_8g
„Wait a While“
Следващите две музикални пиеси „Sitting In a Dream“ и „Love Is All“ са на Роджър Глоувър и Рони Джеймс Дио. Първата е оригинална балада, която бившият певец на „Рейнбоу”и „Сабат” интерпретира с голямо майсторство. http://www.youtube.com/watch?v=C1_b5tJ1SoY
“Sitting in a Dream”
„Via Miami“ и „That’s Why God is Singing the Blues“ са написани и изпълнени от Гилън. Това са типични композиции в негов стил, звучат по-рокаджийски и се различават от предишните бавни и спокойни песни.
http://www.youtube.com/watch?v=ikRJHyKXaVw
“That’s Why God is Singing the Blues”
Следват „Night Meets Light“ и „Take It of the Top“, чийто автори са музикантите от „Steve Morse Band“. Последната, отделно обособена пиеса, е „Wring That Neck“. Това е нова инструментална преработка на Йан Пейс и музиканти от гостуващата „Kinki Horn“ в блус-рок стил (оригиналът е от албума на „Deep Purple“ - „The Book of Taliesyn“, 1969).
Втората ( II ), основнатa част, „Concerto for group and orchestra“ (условно може да се номерира с поредното «единадесет», ако се следва реда на изпълненията до тук) е най-компактна, обширна и емоционално натоварена. Тя е и центърът на цялостното произведение. Представлява основното ядро в тази неповторима по своята същност музикална творба. Композиторът й е Джон Лорд. Текстът на краткия вокален канон, изпълнен от Йан Гилън е написан от него. Състои се от три отделни части: „First Movement: Moderato-Alegro“ (19,23) ; „Second Movement: Andante” (19.11) ; “Third Movement: Vivace-Presto” (13,09). Това е единствената по своя характер симфония в Света, в която с такова неповторимо майсторство се съчетават класика и рок. Невероятно е развитието на симфоничните структури, намиращи се често в контрапункт с рок партиите на „Дийп Пърпъл”. Стилът на симфонията не може да се определи на кое прочуто класическо произведение прилича. На моменти се чувства влияние или има, може би, някакво сходство с неспокойния, бурен стил на Вагнер, друг път се среща прилика с елементи от творчеството на Гершуин. Но всъщност произведението на Лорд е единствената, оригинална, монументална творба на Земята, а може би и в цялата Вселена. Как той е успял да я измисли, сътвори и преравоти в свършения си вид, да съчетае отделните музикални и инструментални структури, да ги комбинира или противопостави, да разпише партитурите за целия оркестър? Това е плод на извънредна находчивост, оригиналност, гениалност, огромен труд, силен дух, работоспособност. Бавните и дълбоки лирични части се редуват с бурни и динамични възходи. Има нещо велико, титанично и епично в колосалните напрегнати патртии на струнните инструменти, които се преплитат умело с участието на брас секцията, кларинетите и флейтите. Тимпаните и ксилофоните маркират кулминационните моменти и емоционалните пикове в творбата. Настроението често се сменя – от елегично и лирично, преминава в неспокойно, възторжено, бурно, драматично. В цялата творба има нещо епично, титанично, незабравимо, велико. Най-оригинални са преплитането на класичеслите елементи с рок мотивите. Понякога те се намират в контрапункт. Забележителни са солата на орган. „Хамондът” на Джон Лорд звучи характерно и неповторимо, техниката му е превъзходна, начинът му на свирене – гениален. Интересни и оригинални са и солата на Стив Морз, който, подобно в някои други песни на „Пърпъл” използва често малкия си пръст на дясната ръка. С него, при удар на тона с перцето, завърта потенциометъра бързо в две посоки (намалява/затихва и увеличава/усилва тона). Получава се удължен, стесняващ се и разширяващ се звук, подобен на звука на панфлейта, но по-чист, металически, с вибрато и атака. Оригинално е и солото на барабани на Йан Пейс, което завършва с приглушени ритмични удари по металически звънци и накрая се слива с тимпанистите в оркестъра. Краткият канон на Гилън е издържан и се откроява на фона на цялата инструментална партия. Невероятната класа на „Лондонската Филхармония” и висотата на изпълнение на „Дийп Пърпъл” са незаменими и абсолютно единствени и меповторими. Джон Лорд си остава един от най-добрите съвременни симфонични и рок композитори, изпълнители и солисти. Без него този спектакъл никога не би могъл да бъде реализиран.
http://www.youtube.com/watch?v=omvxVzEg4HY&feature=related„Deep Purple“ in the Royal Albert Hall“
Условно цялата музикална продукция би могла да се раздели на три части: I (първа) – в нея влизат отделните изпълнения на различните интерпретатори под съпровода на оркестъра, вокалистите и акомпанимента на групата, най-вече - пианото на Лорд; II (втора - центърът на цялостното произведение), симфоничната композиция за група и оркестър на Лорд, написана в три части; III (трета): пет песни на „Дийп Пърпъл”, изпълнени от групата, придружаващите вокалисти и симфоничния оркестър. Първата песен от тази трета част е „Ted the Mechanic“, песен от албума „Perpendicular“. Тук тя звучи по-образно и богато, отколкото е студийния запис. За това допринася съпроводът на оркестъра.
http://www.youtube.com/watch?v=kLeY9ScE-UI
„Ted the Mechanic“
Следващата песен е „Watching the sky“ от шестнадесетия студиен албум “Abandon”. http://www.youtube.com/watch?v=mE_YlWDsfmY „Watching the Sky“
Третата песен „Sometimes I Feel Like Screaming” е също от “Perpendicular”. Гилън е в добра форма. Съставът е на изключително професионално ниво, съпроводът на симфоничния оркестър е майсторски. http://www.youtube.com/watch?v=49XBmLTwWsQ&feature=related “Sometimes I Feel Like a Screaming”
Четвърта песен е „Pictures of Home“ от незабравимия албум „Mashine Head“. Тя е изпълнена виртуозно от групата и оркестъра, започва с класическа симфонична интродукция. http://www.youtube.com/watch?v=bsttEfcTR2o&feature=related „Pictures of Home“
Най-големия си хит (също от „Mashine Head“), както винаги, „Deep Purple“ изсвирват накрая. Това е вечно неумиращата, останалата завинаги в сърцата и съзнанието на всеки земен гражданин песен „Smoke on the Water“. Тук участват още изпълнители: певци, китаристи, барабанист. Особено се откроява Рони Джеймс Дио с изпяването на втория куплет и припева. Той вняся голямо разнообразие във вокалната партия и допълва оригиналния глас на Гилън. http://www.youtube.com/watch?v=mlui3nVLTfE&feature=related „Smoke on the Water“
Оркестърът, под диригентството на Paul Mann съпровожда много умело групата и я допълва, дооцветява цялостното оригинално звучене и го дообогатява, придава му плътност и емоционално излъчване, характерно за една монументална творба. Публиката е във възторг от това, че има щастието да проследи наживо единственото по рода си велико произведение, което е записано на CD (аудиодиск) и на DVD (видео).
Daniel Avdala
27.03.2012 00:54